Wpływy azjatyckie

Wpływ azjatyckich subkultur i stylów ubioru jest widoczny wszędzie na czarnej scenie. Młodsze pokolenia przejmują część japońskich subkultur do swoich mrocznych strojów, wyznaczając trendy na scenie gotyckiej.

.

Azja wytwarza swoje własne subkultury, wszystkie związane z kulturą mangi i anime, które rozkwitają licznymi stylami, zwłaszcza w Japonii. Raz po raz Japończycy okazują się prawdziwymi artystami, jeśli chodzi o łączenie trendów odzieżowych z subkultur z własną kulturą. Symbioza z czarną sceną dała początek wizualnie odrębnym subkulturom, takim jak Visual Kei czy Gothic Lolita.


Codzienne życie młodych ludzi w Japonii jest bardzo ujednolicone, a w większości szkół i uniwersytetów obowiązują mundurki szkolne. Potrzeba posiadania efektownego stylu wydaje się więc tym bardziej gwałtownie rozładowywać w ich wolnym czasie.


Cosplay, na przykład, polega na naśladowaniu modeli z mangi, anime, filmu lub gier wideo i przedstawianiu ich tak dokładnie, jak to tylko możliwe. Misternie odtwarza się stroje, broń i akcesoria, aby dopasować je do preferowanego i narysowanego odpowiednika. Trend ten szybko został przeniesiony do USA i Europy, gdzie obecnie wyraża się w wielkich konwentach. Imprezy takie jak Comic Con w San Diego w USA służą jako pokazy umiejętności przebierania się. Rezultaty można określić jako zapierające dech w piersiach.


Visual Kei to nazwa nadana naśladowaniu artystów na scenie, wykonujących głównie gatunki muzyczne J-pop i J-rock, zawsze ubranych krzykliwie. We wczesnych latach 80. niektórzy japońscy muzycy zaczęli interpretować trendy wizualne, które krążyły w Europie, zamiast je bez ogródek kopiować. Mówi się, że zespół "X" był pierwszym, który wystąpił na scenie w patchworkowym stroju, który "irrelewantnie" wykorzystywał wszelkiego rodzaju trendy ze scen subkulturowych. Na początku w swoich strojach na scenie mieszali New Romantic, Gothic i Glamrock, by przypominać zachodnich idoli, takich jak David Bowie czy Twisted Sister. Visage, Siouxsie & The Banshees oraz Alien Sex Fiend również posłużyli jako wzorce do stworzenia własnego stylu.


Podchwycili to fani, którzy próbowali dorównać swoim idolom na scenie. Powstałe w ten sposób style ubioru i mieszane kultury można znaleźć tylko na japońskiej scenie. Visual Kei - mimo pewnych zewnętrznych podobieństw - nie jest związany ze sceną gotycką. Zespoły J-pop i J-rock stały się znane w Europie także dzięki internetowi. Visual Kei dociera do Niemiec, gdzie zwolenników nazywa się Visus lub Visuals.


Jednakże japońska scena ma do zaoferowania znacznie więcej. Gotyckie lolitki, na przykład, wyglądają jak eleganckie i kruche porcelanowe lalki z parapetu i reprezentują w Japonii rodzaj kontrkultury gyaru, które pokazują się bardzo odkrywczo i rozpustnie. Duże, obszerne spódnice są często zadrukowane motywami z bajek, kolorowymi wzorami, kwiatami lub nawet zwierzętami. Towarzyszą im ozdobne pończochy, bluzki obszyte koronką i buty na platformie z klamerkami.


Wspomniane wcześniej gyaru to przesadnie seksowne i czasem absurdalnie ubrane dziewczyny. Krótkie spódniczki, obfity makijaż, pufy na łydkach z pomponami i jaskrawo kolorowe, ogromne peruki, a skóra, która dzięki samoopalaczom wygląda nienaturalnie jak na nasze standardy. Ale te style nie dotarły jeszcze do Niemiec.


Muzycznie rynek azjatycki nie odgrywa dla gothów żadnej roli.